Steeds meer huishoudens hebben een elektrische auto, met de bijbehorende laadpaal. Dit is schone energie, maar het betekent wel dat er nóg meer stroom wordt verbruikt in huis. Daarom is het belangrijk om bij de installatie van een laadpaal het elektriciteitsnetwerk thuis te laten nakijken.
Doemscenario
Stel dat alle elektrische apparaten (koelkast, vaatwasser, wasmachine, droger, televisie, laptop, oven etc.) tegelijk aanstaan. Als de auto op dat moment ook nog aan het laden is kan het zijn dat de elektriciteit ‘eruit klapt’ door de overbelasting. Dit is niet alleen vervelend op dat moment. Het kan ook schade veroorzaken aan de apparatuur die gebruikt wordt. Die schade repareren kan flink in de papieren lopen. Daarom is een laadpaal met de functie ‘Load Balancing’ de perfecte oplossing.
Load balancing is de techniek om stroom te verdelen over het netwerk om overbelasting te voorkomen. Een laadpaal met Load Balancing verdeeld het stroomverbruik dus op een slimme manier, zodat er nooit overbelasting ontstaat.
Statisch of dynamisch
Er zijn twee manieren om Load Balancing toe te passen: statisch en dynamisch. Bij statische Load Balancing wordt het maximale vermogen door de installateur ingesteld voor de beschikbare laadpunten. Het verbruik van de laadpaal wordt zo afgestemd op de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Hierdoor wordt overbelasting voorkomen en blijft het stroomnetwerk stabiel.
Bij dynamische Load Balancing wordt er elke seconde automatisch gemeten hoeveel stroom er op elk moment wordt verbruikt in huis. Als er veel vraag is, zorgt dynamische Load Balancing ervoor dat de laadpaal tijdelijk minder stroom gebruikt of zelf dat het opladen van de auto even helemaal wordt stopgezet. Zodra er weer minder stroom wordt gebruikt, gaat er meer naar de laadpaal en is de accu van de auto sneller vol. Op deze manier kunnen er soms zelfs twee auto’s tegelijk opgeladen worden. Waarbij op een slimme laadpaal zelfs ingesteld kan worden welke auto voorrang krijgt in het opladen.
Over het algemeen is deze manier van opladen sneller, omdat Dynamic Load Balancing zorgt dat het maximale vermogen gebruikt wordt zodra het kan.
Energie van zonnepanelen inzetten
Bij dynamische Load Balancing kunnen de zonnepanelen het laden van de auto overnemen. Op die manier rij je absoluut het voordeligst! Ook als de zon niet schijnt, gaat het laden door, want het systeem kijkt naar de beschikbare stroom vanuit de zonnepanelen en pakt er eventueel wat netstroom bij als dat nodig is.
Alternatief meterkast verzwaren
Er bestaat ook een andere optie, namelijk om de meterkast te verzwaren. Dat dit minder ideaal is leggen we graag uit. Als de meterkast verzwaard wordt gebeurt dat door door meer ampères te plaatsen in de 1-fase aansluiting (230V) of door een 3-fase aansluiting (400V) aan te leggen. Hierbij wordt er dus meer stroom gevraagd aan het energienetwerk, met als nadeel dat de energierekening omhoog gaat. Het gaat al snel om honderden euro’s op jaarbasis. Ten eerste wordt er namelijk een hoger vastrecht gerekend (drie of vier keer het standaardtarief). Nog los van de extra kosten die de aanpassing van de meterkast al met zich meebrengt. Reken daarvoor al snel op zo’n €275,00 terwijl een laadpaal met Dynamic Load Balancing gemiddeld slechts € 150,00 to €200,00 meer kost dan een paal zonder deze optie.
Waarom zou je kiezen voor een Dynamische Load balancing met een slimme laadpaal?
- Geen overbelasting van het stroomnetwerk
- De meterkast hoeft niet verzwaard te worden
- Kortere laadtijd van de auto
- Ideaal als je twee auto’s tegelijk wil laden
- Inzicht in het laden van de auto(‘s) via een app
- Inzicht in de belasting op het stroomnetwerk
- Inzicht in wat de laadpaal én de andere apparaten verbruiken
- Inzicht in wat de zonnepanelen opwekken en welk percentage daarvan de laadpaal verbruikt
- De laadpaal aansturen (bijvoorbeeld instellen welke auto meer prioriteit krijgt bij het laden)